Mobiel solliciteren wordt de norm in 2018

08-01-2018

Recruitmentplatform Monsterboard voorziet in 2018 een sterke groei in mobiel solliciteren via chatbots, messaging apps en video. Voor werkgevers en recruiters betekenen de nieuwe behoeften van kandidaten een flinke omslag in hun manier van denken en het recruitment proces.
 

Persoonlijk benaderen
Uit onderzoek van Monsterboard blijkt ook dat meer dan de helft van de kandidaten liever niet zelf op zoek gaat naar de juiste baan, maar gevonden wil worden op basis van hun interesses. Meer dan 50% van de millennials geeft aan het eerste contactmoment graag meer gepersonaliseerd te willen, bijvoorbeeld via een video of persoonlijke chat. Maar 88% wordt daarentegen liever niet gebeld voordat ze wat verder zijn in het recruitmentproces. Maar ze willen bij voorkeur wel met een druk op de knop solliciteren.

Mobiel solliciteren
Een derde van alle kandidaten en zelfs de helft van de 20 tot 30-jarigen is gefrustreerd dat openbare informatie niet beter wordt gebruikt om relevantere vacatures aan ze te tonen. Sander de Bruijn, Marketing Directeur Monsterboard: “De grote uitdaging op dit moment, is dat werkgevers de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. Kandidaten verwachten dat alles kan via mobiel, maar helaas worden zij in de praktijk nog regelmatig teleurgesteld als zij zich via hun smartphone oriënteren op een nieuwe baan of direct mobiel willen solliciteren.” Volgens De Bruijn loont investeren in het mobiele sollicitatieproces: “Tegelijkertijd is er een grote schaarste aan talent in de markt. Als een werkgever kan en wil investeren in het optimaliseren van zijn sollicitatieproces voor mobiel, dan wordt het vinden van talent voor hem ook stukken makkelijker.”

Trends in recruitment 2018
In gesprekken met arbeidsmarktexperts verkende Monsterboard de trends in recruitment voor 2018 verder. Hieruit is de volgende top-8 ontstaan:

1.Mobiel solliciteren wordt de norm
2.Chatbots zijn een no-brainer
3.Recruitmentprocessen worden professioneler
4.Internationaal werven weer belangrijker
5.Programatic advertising breekt door
6.Big Data worden nog belangrijker
7.Meer video gebruik voor vacatures en employer branding
8.Geen ellenlange sollicitatieprocedures en snellere beslissingen

Bron: Monsterboard

Deel dit bericht